چرا دچار اختلال خواب می‌شویم؟

چرا دچار اختلال خواب می‌شویم

چرا دچار اختلال خواب می‌شویم؟

چرا دچار اختلال خواب می‌شویم؟ 749 500 مرکز روانشناسی و مشاوره دیگرگون

اختلال خواب ما را بد خلق، تحریک‌پذیر، خسته می‌کند و به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند. بنابراین وقتی بدخواب هستیم بیشتر احتمال دارد که بیمار شویم.

چرا دچار اختلال خواب می‌شویم؟

وقتی در خواب هستیم، اتفاقات زیادی برای مغز و بدن ما می‌افتد. امیلی کی فیتون، روان درمانگر در نیویورک که در مسائل مربوط به خواب تخصص دارد، می‌گوید: «خواب در واقع یک دورۀ بسیار فعال در زندگی ما است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که خواب مانند یک سیستم مدیریت زباله است. در خواب جریان مایع مغزی نخاعی در مغز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و سمومی را که در ساعات بیداری انباشته می‌شوند از بین می‌برد. ضعف این سیستم ممکن است در اختلالات مغزی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.»

خواب به ما کمک می‌کند تا خاطرات‌مان را تثبیت کنیم و آنها را از شکل افکار گذرا به خاطراتی تبدیل کنیم که سال‌ها بعد نیز می‌توان به آنها دسترسی داشت. بخش زیادی از فرایند تثبیت خاطرات در مرحلۀ دوم خواب رخ می‌دهد؛ یعنی مرحلۀ خواب سبک که بیشتر در ساعات قبل از بیدار شدن اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که اگر پیش از استراحت کامل شبانه از خواب بیدار شوید، ممکن است توانایی حفظ خاطرات مختل شود.

کم خوابی می‌تواند باعث کاهش تمرکز و توجه شود و در نتیجه حفظ اطلاعات و استفاده از آنها در زمانی که واقعاً نیاز داریم دشوارتر می‌شود.
خلاصه اینکه، خواب تقریباً تمام بافت‌ها و سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارد؛ از مغز، قلب و ریه‌ها گرفته تا متابولیسم، عملکرد سیستم ایمنی و خلق و خو. تحقیقات نشان می‌دهد که کم خوابی مزمن یا اختلال مداوم خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد.

در اولین تحقیق تجربی در مورد کمبود خواب در سال ۱۸۹۴، توله سگ‌ها مجبور شدند از طریق تحریک مداوم بیدار بمانند. این توله سگ‌ها ظرف پنج روز مردند.

ماریا مناسینا، دانشمند روسی، نویسندۀ این تحقیق، در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «فقدان کامل خواب برای حیوانات بیشتر از کمبود کامل غذا کشنده است».

چه عواملی باعث اختلال در خواب می‌شوند؟

عوامل زیادی در اختلال بی‌خوابی نقش دارند. اما در اینجا برخی از رایج‌ترین عواملی که می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند، از نگاه متخصصان آورده شده است:

  • فضای خواب‌تان پر سر و صدا یا پر نور است.
  • در ساعات پیش از خواب کافئین زیادی می‌نوشید؛ نوشیدن کافئین قبل از خواب، در مراحل خواب اختلال ایجاد می‌کند.
  • استرس دارید یا مضطرب هستید؛ اگرچه این موضوع واضحی است اما باید توجه داشته باشید که تأثیر استرس بر خواب به شدت زیاد است. وقتی نگران مهلت‌های کاری یا نحوۀ پرداخت صورت‌حساب‌ها هستیم، یا در شرایط ناامنی قرار می‌گیریم، مغز واکنش پرواز یا مبارزه را آغاز می‌کند (که به حالت بقا نیز شناخته می‌شود). به لطف افزایش هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول، فشار خون افزایش می‌یابد و به دنبال آن تنش عضلانی، ضربان قلب و سطح هوشیاری نیز بالا می‌رود.
  • افسرده هستید؛ تخمین زده می‌شود که سه چهارم افراد مبتلا به افسردگی در به خواب رفتن مشکل دارند یا مدام در طول خواب بیدار می‌شوند. افسردگی و بی خوابی مانند استرس و اضطراب، رابطۀ متقابلی دارند. به گفته پاتریک اچ فینان، محقق خواب جانز هاپکینز، «خواب ضعیف و بی کیفیت ممکن است مشکلاتی را در تنظیم احساسات ایجاد کند که در آینده فرد را در برابر افسردگی آسیب‌پذیرتر سازد؛ شاید حتی ماه‌ها یا سال‌ها بعد.»

باید به این نکته توجه کنیم که استرس به خودی خود عامل تداوم بی خوابی نیست. ویرجینیا رونکو، روانشناس و متخصص خواب در واشنگتن دی سی می‌گوید: «نگرانی ما در مورد هر چیزی که در زندگی‌مان جریان دارد به خواب‌های ما منتقل می‌شود. امری که موجب به هم ریختگی چرخۀ شبانه‌روزی می‌شود و به خواب رفتن در شب را دشوار می‌کند. حالا تصور کنید که ما خواب را با نگرانی در مورد کم خوابی همراه می‌کنیم و این چرخۀ ناکارآمد همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.

چرا ذهن ما هنگام خواب شروع به پرسه‌زنی می‌کند؟

احتمالاً شما هم تجربه کرده باشید که پیش از خواب ذهن‌تان شروع به آفرینش موضوعاتی از ناکجاآباد می‌کند. گاهی حتی اگر کاملاً خسته باشیم، افکار ما به طور دیوانه‌واری این ور و آن ور می‌پلکد.
رونکو به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «بسیاری از ما هر روز و در تمام طول روز، مشغول هستیم و چون ناچاریم با چیزی که در حال حاضر روبرویمان است سر و کار داشته باشیم پس برخی از افکارمان سرکوب می‌شوند، اولین لحظه در طول شبانه‌روز که ممکن است کمی آرام باشیم زمانی است که سرمان روی بالش قرار می‌گیرد.»

افکاری که در طول روز هیچ مجالی برای پردازش یا بررسی شدن نداشته‌اند، زمان را برای عرض اندام فراهم می‌بینند.

هر چه شب‌های بیشتری را در بیداری و فکر کردن در تخت سپری کرده باشید، تخت شما بیشتر با بیداری مرتبط می‌شود. همچنین اگر برنامه‌های تلویزیونی محرک تماشا می‌کنید، گفتگوهای سنگینی با همسر خود دارید یا در همان مکانی که که کار می‌کنید می‌خوابید باز هم بستر شما تبدیل به جایی برای بیداری می‌شود تا خواب چون مغز آنجا را مکانی برای فکر کردن شناسایی می‌کند، نه خوابیدن.

 

در مقالۀ «درمان اختلال خواب با تغییر شیوۀ زندگی» می‌خوانید که چطور می‌توان با تغییر سبک زندگی می‌توان تا حدودی اختلال خواب را مدیریت کرد.

و اگر خواب‌های آشفته یا کابوس می‌بینید خواندن «تعبیر خواب به کمک گشتالت درمانی» می‌تواند به کشف بهتر افکارتان کمک کند.

مرکز مشاوره و روانشناسی دیگرگون

دیگرگون، با کارشناسان زبده و مجرب در زمینه‌های روان‌درمانی، تغذیه، مشاوره و آموزش، عالی‌ترین خدمات روان‌شناسی و مشاوره در ایران را ارائه می‌دهد. تیم کارشناسان دیگرگون هم‌پیمان شده‌اند که جز با روش‌های مستدل و متناسب با ارزش‌های بومی، به سراغ ساحت پیچیده و پرپیچ و خم روان نرود. مطابق همین اصل و ارزش اولیه، با به کارگیری روان‌شناسی مبتنی بر علم و داده و همچنین استفاده از بروزترین روش‌های مشاوره و درمان دنیا، مسیر آرامشی پایدار را به مراجعان خود نشان می‌دهیم.

دیگرگون در شبکه‌های اجتماعی
تلفن دیگرگون

۰۲۱۸۸۱۹۳۱۹۵
09107901044

آدرس دیگرگون

ضلع شمالی میدان ونک، کوچه صانعی، پلاک 33، ساختمان صدف، آسانسور واحدهای شرقی، طبقه دوم، واحد 23

خدمات دیگرگون

مشاوره ازدواج و طلاق | مشاوره زناشویی | مشاوره کودک و نوجوان | مشاوره تغذیه | مشاوره فردی | مشاوره تحصیلی و شغلی | مشاوره اعتیاد | مشاوره سازمانی | روان درمانی | گفتار درمانی | رژیم درمانی | روانکاوی | روان درمانی کودک | سکس تراپی | خانواده درمانی | برگزاری کارگاه های آموزشی | برگزاری دوره های آموزشی | انجام پروژه های پژوهشی | انجام تحقیقات علمی

© تمامی حقوق برای مرکز مشاوره و روانشناسی دیگرگون (تاسیس 1398) محفوظ است.