آیا کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند؟

ترک شبکه‌های اجتماعی بر بهبود سلامت روان تأثیر می‌گذارد

آیا کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند؟

آیا کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند؟ 1000 562 مرکز روانشناسی و مشاوره دیگرگون
تحقیقات نشان داده است که یک وقفۀ ۳ تا ۷ روزه در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث بهبود سلامت روان می‌شود.

در یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۲ از ۱۵۴ شرکت‌کننده (میانگین سنی ۲۹.۶ سال) خواسته شد یا به مدت یک هفته استفاده از رسانه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و تیک تاک) را متوقف کنند یا به استفادۀ همیشگی خود از آنها ادامه دهند. نتایج نشان داد که اضطراب و افسردگی در گروهی که از رسانه‌های اجتماعی فاصله گرفتند، به میزان چشمگیری کاهش یافت و در مجموع موجب بهبود سلامت روان آنها شد.

مطالعۀ دیگری بر روی ۵۵۵ دانشجوی دانشگاه نشان داد که یک هفته وقفه در استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیر مشخصی بر سطح اضطراب دارد؛ مخصوصاً برای افرادی که زمان بیش از اندازه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند.

تحقیق دیگری در سال ۲۰۲۲ بر روی دختران بین ۱۰ تا ۱۹ سال نشان داد که وقفه‌ای سه روزه در استفاده از شبکه‌های اجتماعی اضطراب آنها دربارۀ بدن‌شان را کاهش داد (مثلاً نگرانی دربارۀ اینکه لباس‌شان چطور در تنشان نشسته است) و همچنین باعث کاهش شرم از بدن و افزایش شفقت به خود در آنها شد.

چرا جدایی از شبکه‌های اجتماعی باعث بهبود سلامت روان می‌شود؟

حضور در شبکه‌های اجتماعی ما را ناگزیر از مقایسۀ خود با دیگران می‌کند، چیزی که باعث مقایسۀ ظاهر، سرخوردگی شغلی و حسادت شود. به علاوه، کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خود انتقادی را کاهش دهد. استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی، خود انتقادی را تبدیل به یک عادت ذهنی می‌کند، چیزی که با بروز مشکلات جدی سلامت روان مثل اضطراب، افسردگی، سوءمصرف مواد مخدر، اختلالات پرخوری یا کم‌خوری افراطی و خودآزاری در ارتباط است.

یکی دیگر از مضرات سپری کردن مدت زمان زیاد در شبکه‌های اجتماعی، احتمال قرار گرفتن در معرض اطلاعات و مشاوره‌های اشتباه است. مقالۀ پیشنهادی:

کار شبکه‌های اجتماعی مشاورۀ زناشویی نیست

چطور زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنیم؟

برای مدیریت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، هم می‌توان از رویکردهای نرم‌افزاری استفاده کرد و هم از سخت‌افزاری. برای مثل، می‌توانید نرم‌افزارها را از روی گوشی خود پاک کنید اما روی لپ‌تاپ یا رایانۀ شخصی خود نگه دارید. همچنین می‌توانید صفحه نمایش تلفن همراه خود را به حالت خاکستری دربیاورید.

رویکرد سخت‌افزاری برای مدیریت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند این باشد که به جای نگه داشتن تلفن همراه در جیب یا روی میز کارتان آن را در جایی دور از خودتان قرار دهید (مثلاً آن را در جای مشخصی در خانه قرار دهید مثل تلفن‌های قدیمی) یا مثلاً برای یک ماه از یک گوشی غیر هوشمند استفاده کنید.

وقتی ما از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی در گوش همراه خود استفاده می‌کنیم خیلی بیشتر از زمانی که واقعاً دلم‌مان می‌خواهد در این اپ‌ها وقت می‌گذرانیم. وقتی اپ‌ها را از گوشی خود پاک کنیم و فقط از طریق لپ‌تاپ یا رایانۀ شخصی چکشان کنیم، زمانی که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنیم به میزان قابل توجهی کم می‌شود.

کار دیگری که می‌شود انجام داد، همراه نبردن تلفن به جاهاییست که در آنها تلف دائمی وجود دارد و دیگران در صورت نیاز می‌توانند به تلف آن مکان زنگ بزنند. به این شکل می‌توانید حضور در زمان و لحظۀ حاضر را بهتر تجربه کنید.

آیا لازم است به کل ارتباط خود را با فضای مجازی قطع کنیم؟

تحقیقات نشان داده‌اند که محدود کردن زمان استفاده از شبکه‌های مجازی تأثیر مستقیمی بر افزایش کارایی و سلامت عمومی و بهبود سلامت روان افراد دارد. مطالعۀ دیگری بر روی ۲۳۰ دانشجوی کارشناسی نشان داد که شرکت‌کنندگانی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی خود را به مدت دو هفته به میزان ۳۰ دقیقه در روز کاهش داده بودند، کاهش چمشگیر افسردگی، احساس تنهایی، اضطراب و ترس از دست دادن را تجربه کرده‌اند، در حالیکه احساسات مثبت در آنها قوت گرفته بود.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند (و احتمالاً رسانه‌های اجتماعی) به مدت یک ساعت در هفته، با حال عمومی بهتر و افزایش رضایت از زندگی مرتبط است که این تأثیرات تا چهار ماه بعد از پژوهش نیز حفظ شده بودند. در مجموع، شواهد حاکی از اینست که کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا ترک موقت آنها می‌تواند باعث بهبود سلامت روان شود که احتمالاً در طول زمان پایدار بماند.

منبع: psychologytoday

 

مرکز مشاوره و روانشناسی دیگرگون

دیگرگون، با کارشناسان زبده و مجرب در زمینه‌های روان‌درمانی، تغذیه، مشاوره و آموزش، عالی‌ترین خدمات روان‌شناسی و مشاوره در ایران را ارائه می‌دهد. تیم کارشناسان دیگرگون هم‌پیمان شده‌اند که جز با روش‌های مستدل و متناسب با ارزش‌های بومی، به سراغ ساحت پیچیده و پرپیچ و خم روان نرود. مطابق همین اصل و ارزش اولیه، با به کارگیری روان‌شناسی مبتنی بر علم و داده و همچنین استفاده از بروزترین روش‌های مشاوره و درمان دنیا، مسیر آرامشی پایدار را به مراجعان خود نشان می‌دهیم.

دیگرگون در شبکه‌های اجتماعی
تلفن دیگرگون

۰۲۱۸۸۱۹۳۱۹۵
09107901044

آدرس دیگرگون

ضلع شمالی میدان ونک، کوچه صانعی، پلاک 33، ساختمان صدف، آسانسور واحدهای شرقی، طبقه دوم، واحد 23

خدمات دیگرگون

مشاوره ازدواج و طلاق | مشاوره زناشویی | مشاوره کودک و نوجوان | مشاوره تغذیه | مشاوره فردی | مشاوره تحصیلی و شغلی | مشاوره اعتیاد | مشاوره سازمانی | روان درمانی | گفتار درمانی | رژیم درمانی | روانکاوی | روان درمانی کودک | سکس تراپی | خانواده درمانی | برگزاری کارگاه های آموزشی | برگزاری دوره های آموزشی | انجام پروژه های پژوهشی | انجام تحقیقات علمی

© تمامی حقوق برای مرکز مشاوره و روانشناسی دیگرگون (تاسیس 1398) محفوظ است.